Verkoop dromen

Verkoop dromen, geen producten. Een van de 7 principes van succes uit het boek van Steve Jobs. Klinkt goed, ik hou van dromen als in ogenschijnlijk onmogelijke wensen/doelen. Van nature heb ik een karakter dat niet in onmogelijkheden gelooft. De uitspraak ‘als je voor een dubbeltje geboren bent, zul je nooit een kwartje worden’ heb ik dan ook altijd terzijde gelegd. Niet dat ik perse dat kwartje wilde zijn als doel op zich, maar meer omdat ik altijd heb geloofd dat je meer, veel meer kunt dan je denkt of jezelf hebt doen geloven. Sommigen noemen dit ‘dromen’ of ‘fantaseren’, anderen noemen het ‘doelen stellen’, weer een ander haalt z’n schouders op en zegt: “Droom maar lekker verder, het gaat toch niet lukken”.

Hoe je er ook over denkt, het gebeurt zoals je denkt dat het zal gebeuren! Jij bent namelijk altijd je eigen gedachten en creëert hiermee je eigen self fulfilling prophecy. Goedschiks of kwaadschiks. Een van de definities van dromen is; ‘het ervaren van een reeks van gebeurtenissen of beelden die iemand zich voor de geest haalt’. Maar pas op… dromen doe je niet alleen als je slaapt! Heb jij een beeld in je hoofd dat je nooit dat kwartje zult worden, dan zul je daar doorgaans ook niet de benodigde acties voor gaan uitvoeren om toch een poging te wagen. Je wilt tenslotte geen ongelijk krijgen. Denk je dat je niet zo bijzonder bent als persoon, als vriend,  als vriendin, als moeder, als vader, als zoon, als dochter of als collega, dan kom je jammer genoeg vaak in situaties terecht die dit beeld keer op keer zullen bevestigen. Je gaat er als het ware naar acteren en krijgt dan actie – reactie waardoor het negatieve ‘fantaseren’ een steeds dikkere voedingsbodem krijgt.

Een andere, typisch nuchtere, uitspraak onder Nederlanders is ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Vooral niet opvallen, wat zou je omgeving er wel niet van vinden. Gelukkig dacht Jobs hier anders over. Jobs was een rare vogel, hij dacht anders, verkocht mooie dromen en dat bezorgde hem en de Apple organisatie een mega succesverhaal. Apple verkoopt geen computers, het verkoopt de mogelijkheid om je persoonlijke creativiteit te ontplooien. Het eveneens bekende Starbucks verkoopt dromen en geen koffie. Het verkoopt dromen aan klanten die behoefte hebben aan een ‘derde plek’ tussen thuis en werk.

Een mooi principe deze vierde sleutel voor succes. Voordat je echter dromen aan anderen kunt verkopen, is het goed om eerst dromen aan jezelf te leren verkopen. Begin met jezelf af te vragen ‘wat heb ik mezelf de afgelopen jaren (of soms nog langer) voor dromen verkocht’? Waren deze positief of negatief? En welke hoge prijs heb ik daar al die jaren misschien al voor moeten betalen? Hoe kan ik mijn dromen zo aanpassen dat ze mij minder kosten en meer gaan opleveren?

Sweet dreams!
Simone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

14 − 13 =