De kracht van een herkenbare huisstijl

Huisstijlontwikkeling voor ondernemers

Wanneer u als ondernemer besluit om op regelmatige basis iets aan marketing te gaan doen, gaat u opvallen bij bestaande en nieuwe relaties. U kunt dus beter maar goed voor de dag komen, want nieuwe bezoekers trekken naar een onaantrekkelijke website is zelden effectief. Net zoals het ontbreken van (professionele) visitekaartjes tijdens een netwerkbijeenkomst of het hebben van een wazige vakantiefoto met zonnebril op uw LinkedIn profiel. Ook het maken van een offerte op een rommelig en onduidelijk A4-tje komt weinig professioneel over.

Elk zichzelf respecterend bedrijf, groot of klein heeft daarom belang bij een herkenbare huisstijl. Vaak lijkt het niet meer dan een combinatie van een afbeelding en één of enkele woorden. Een huisstijl is echter veel meer dan dat. Althans dat zou het moeten zijn. Een goede huisstijl is een consistente, professionele presentatie van het bedrijf en is vaak de eerste kennismaking met uw onderneming voor potentiële klanten. Klanten baseren hun mening en beeld op uw (bedrijfs) uitstraling dus zorg dat deze professioneel en betrouwbaar is zodat klanten er direct een goed gevoel bij hebben.

Uw logo en huisstijl zijn als het goed is, de visuele vertaling van uw bedrijfsverhaal en uw kernwaarden en spreken uw doelgroepen aan. De herkenbaarheid van uw onderneming wordt voor een belangrijk deel bepaald door uw logo en huisstijl en de daaruit ontwikkelde communicatiemiddelen.

Huisstijl communicatie

Voordelen van een herkenbare huisstijl

Als ondernemer is het belangrijk dat u en uw bedrijf voor een langere periode een eenduidig beeld uitstralen.

“Een eenduidig beeld roept herkenning op, herkenning wekt vertrouwen en vertrouwen verkoopt” (Calimero marketing 3.0)

  1. Een duidelijke huisstijl geeft richting aan uw onderneming
  2. Een duidelijke huisstijl maakt uw bedrijf herkenbaar
  3. Met een herkenbare huisstijl bouwt u vertrouwen op
  4. Een professionele huisstijl creëert positieve verwachtingen
  5. Positieve verwachtingen maakt het verkoopproces gemakkelijker

Een huisstijl bestaat meestal uit een vijftal elementen namelijk het woordmerk, beeldmerk, typografie, kleur en kenmerkende vormen. Communicatie middelen die op basis van de huisstijl vaak worden ontwikkelt zijn:

  • Visitekaartjes
  • (digitaal) briefpapier
  • Enveloppen
  • Digitale email handtekeningen
  • Offerte sjablonen
  • Website

Maar er zijn natuurlijk nog veel meer middelen die bijdragen aan de herkenbaarheid van uw onderneming, zoals bedrijfskleding, transportmiddelen, verpakkingen, beursstands, promotionele producten en ga zo maar door.

Heeft u nog geen huisstijl of bent u hier niet tevreden over? Wij willen u graag helpen om uw huisstijl tot een succes te maken.